Smartpod™

Smartpod™ er P4-Gruppen sin egen platform for podkaster. Her finner du både podkaster fra P4-Gruppen og eksterne podkaster vi har valgt å knytte til oss. Med et stort spekter av podkaster når vi yngre og eldre lyttere av begge kjønn.

Eksempelbilde fra Smartpod.no
Smartpod™ dashboard

One-stop-shop

Smartpod™ gjør det mulig å annonsere på tvers av radio og podkast. Annonsen din vil dukke opp hos målgruppen både på strømmet radio og når de lytter til podkastene. Dette gjelder om de lytter til podkastene i våre egne apper og avspillere eller om de lytter via Spotify, Apple podkast osv. Som annonsør trenger du bare å forholde deg til SmartSpot™.

Selv om podkast er i sterk vekst og enkelte podkaster får stor oppmerksomhet og høye lyttertall har direktesendt radio svært mye høyere dekning. Fordelen med podkast er at du når interessante nisjer og målgrupper på en personlig og direkte måte. For annonsører er begge deler viktige verktøy. SmartSpot™ tilbyr kombinert adserving og gir for første gang mulighet til one-stop-shop av effektiv annonsering med lyd.

Podkast i vinden

Podkast øker og har på få år tatt en ny posisjon i det norske medielandskapet. Om utviklingen fortsetter slik vi ser fra andre land, vil podkast og valgbar lyd være et interessant supplement til direktesendt radio og dekke behov hos lyttere og annonsører. Podkast er en personlig opplevelse rett i øret. Annonsering på podkast når brukere med høy oppmerksomhet og fullt fokus på innholdet.

Antall lyttere i %
Grafene viser utviklingen i prosentandelen av den norske befolkning som lytter til podkast daglig og minst ukentlig, fra 2015 til 2018. (Kilde: Kantar Interbuss)

Podkastlytting er et raskt voksende marked, og veksten er spesielt sterk blant de yngre målgruppene. Blant de mellom 20 og 29 år lytter nærmere halvparten (47%) på podkast ukentlig eller oftere (Kantar Forbruker og Media og NRK). Den typiske podkastlytteren er ung, moderne, godt utdannet og er åpen for nye produkter og tjenester (Kantar TNS på oppdrag for Adlink Media).

Podcast advertising revenue, 2015 - 2021 (in millions)
2018 self-reported advertising revenues represent the 22 companies surveyed, less than 100% of the podcast advertising market*2019 - 2021 revenues are a forecast based upon self-reported estimates and project market sizing.

Undersøkelser gjennomført av Interactive Advertising Bureau (IAB) om det amerikanske podkastmarkedet forespeiler at annonseinntekter for podkaster vil overstige 1 milliard amerikanske dollar innen 2021. Annonseinntektene for 2018 lå på nærmere 480 millioner amerikanske dollar.
Kilde: FY 2018 Podcast Ad Revenue Study, June 2019

Kontakt oss gjerne for å høre hvordan du kan nå akkurat de du ønsker å snakke til, på tvers av radiokanaler, podkaster, eller begge deler. Vi kan tilby bred dekning, forsterket dekning i spesielle målgrupper eller spisset budskap til én kjernemålgruppe.

Kontakt oss på annonsere@smartspot.no for å prøve eller lære mer.

Kontakt oss

Fullt navn
Selskap
Henvendelse

SmartSpot™

Del av P4-gruppen
Serviceboks 817
2626 Lillehammer
Telefon: 61248444

Annonsere på SmartSpot™

Legge innhold på SmartSpot™