Podkast

Podkast øker og har på få år tatt en ny posisjon i det norske medielandskapet. Om utviklingen fortsetter slik vi ser fra andre land, vil podkast og valgbar lyd være et interessant supplement til direktesendt radio og dekke nye behov hos lyttere og annonsører. Podkast er en personlig opplevelse rett i øret. Annonsering på podkast når brukere med høy oppmerksomhet og fullt fokus på innholdet.

Siden 2015 har lytting til podkaster mer enn doblet seg i Norge. Nå lytter 1 av 5 nordmenn på podkast minst ukentlig.

Antall lyttere i %
Grafene viser utviklingen i prosentandelen av den norske befolkning som lytter til podkast daglig og minst ukentlig, fra 2015 til 2018. (Kilde: Kantar Interbuss)

Podkastlytting er et raskt voksende marked, og veksten er spesielt sterk blant de yngre målgruppene. Blant de mellom 20 og 29 år lytter nærmere halvparten (47%) på podkast ukentlig eller oftere (Kantar Forbruker og Media og NRK). Den typiske podkastlytteren er ung, moderne, godt utdannet og er åpen for nye produkter og tjenester (Kantar TNS på oppdrag for Adlink Media).

Selv om podkast er i sterk vekst og enkelte podkaster får stor oppmerksomhet og høye lyttertall har direktesendt radio svært mye høyere dekning. Fordelen med podkast er at du når interessante nisjer og målgrupper på en personlig og direkte måte. For annonsører er begge deler viktige verktøy. SmartSpot tilbyr kombinert adserving og gir for første gang mulighet til one-stop-shop av effektiv annonsering med lyd.

Podcast advertising revenue, 2015 - 2021 (in millions)
2018 self-reported advertising revenues represent the 22 companies surveyed, less than 100% of the podcast advertising market*2019 - 2021 revenues are a forecast based upon self-reported estimates and project market sizing.

Undersøkelser gjennomført av Interactive Advertising Bureau (IAB) om det amerikanske podkastmarkedet forespeiler at annonseinntekter for podkaster vil overstige 1 milliard amerikanske dollar innen 2021. Annonseinntektene for 2018 lå på nærmere 480 millioner amerikanske dollar.

Kilde: FY 2018 Podcast Ad Revenue Study, June 2019

Kontakt oss gjerne for å høre hvordan du kan nå akkurat de du ønsker å snakke til, på tvers av radiokanaler, podkaster, eller begge deler. Vi kan tilby bred dekning, forsterket dekning i spesielle målgrupper eller spisset budskap til én kjernemålgruppe.

Kontakt oss på annonsere@smartspot.no for å prøve eller lære mer.

Kontakt oss

Fullt navn
Selskap
Henvendelse

SmartSpot

Del av P4-gruppen
Serviceboks 817
2626 Lillehammer
Telefon: 61248444

Annonsere på SmartSpot

Legge innhold på SmartSpot