P4-gruppen tar andeler - større enn på 15 år!

I første halvår 2022 hadde P4-gruppen en markedsandel på 23,9% i det riksdekkende radiomarkedet. Det er høyeste markedsandel siden 2007, og en økning på 7% siden første halvår i fjor. Det er særlig P5 Hits som styrker seg.

TAR ANDELER: Niklas Baarli i Frokostshowet på P5 Hits bidrar til å løfte kanalen til nye høyder. Foto: P4
- Tallene bekrefter at satsingen på et bredere kanaltilbud har vært den riktige veien å gå for å holde seg attraktiv hos både lyttere og annonsører, sier programredaktør i P4, Anders Opsahl.

P4s hovedkanal har hatt en stabil markedsandel på rundt 13% de siste årene og en trofast lytterskare, spesielt i bil. I samme periode har flere av de mer spissende musikkdrevne kanalene opplevd en sterk vekst, og til sammen har dette resultert i den høyeste totale markedsandelen for P4-gruppen på 15 år. 

Kommersielle radiokanaler styrker seg i yngre målgrupper

Halvårstallene viser også at P4-gruppen fester grepet om den yngre målgruppen. Den kanalen som har hatt sterkest vekst i gruppen er P5 Hits, og det er særlig i målgruppen 10-49 år at kanalen har tatt andeler. 

P5 er en rendyrket hit-kanal som også serverer kvalitetsinnhold fra dyktige programledere gjennom hele dagen, og Frokostshowet med Niklas, Vida og Stian er blant sendingene som i særlig grad har bidratt til at P5 over tid har tatt andeler.

– Vi var på jakt etter en programledergjeng som kunne skape radio og situasjoner som lytterne ikke ville gå glipp av, Når vi nå ser hvordan Frokostshowet på P5 har befestet seg som en del av nordmenns morgenrutiner må jeg kunne si at vi virkelig har klart det, sier programredaktør Anders Opsahl.

Det er fortsatt P4 – med sine 15,9% markedsandel – som er den klart største enkeltkanalen i den kommersielt viktige målgruppen under 50 år, men P5 Hits ligger på en klar andreplass med 5,9% markedsandel. P4-gruppen som helhet har over 36% markedsandel i denne målgruppen, noe som er det høyeste siden 2007.