Nå kommer radioreklamen som vet hvem lytteren er

Stadig flere lytter til digital lyd, på stadig flere enheter. SmartSpot (TM) kobler annonsører og merkevarer med Norges beste digitale lydinnhold.

Dagens Næringsliv skrev først om P4-gruppens planer om å modernisere kjøp av digitale lydannonser. Foto: Dagens Næringsliv (faksimile)

P4-gruppen lanserer SmartSpot.no som Norges første og eneste annonsebørs for digital lyd. Med økning av internettdistribuert radio og podkast øker behovet for å tilby annonsører mulighet til å målrette annonser på tvers av lydinnhold, kanaler og avspillere slik man er vant til fra andre digitale kjøpsplattformer. SmartSpot™ booker, spiller, optimaliserer og dokumenterer lydannonsering på tvers av radio, podkast, mobil, nett og smarthøyttaler.

SmartSpot™ har en integrert dataplattform som også er den første av sitt slag i Norge. Plattformen organiserer informasjon om norske radiolyttere på en lovlig måte, slik at man kan annonsere mot bestemte målgrupper på grunnlag av demografi, brukeradferd, geografi, tekniske data og mer.

Senere i høst kommer også offisielle brukertall på norske podkaster- en offisiell toppliste - for første gang. P4-gruppen har aktivt deltatt i finansieringen og styringsgruppen for dette arbeidet sammen med NRK, Schibsted, Bauer Media og Moderne Media. Vi tror en bedre og mer enhetlig måling av podkaster ytterligere øker interessen for digital lyd som annonsekanal, som sammen med radios enormt mye større daglige bruk og varelager vil være attraktivt for selskaper og merkevarer.

Ved å samordne en digital annonseplattform for digital lyd oppnås fordeler som enklere kjøp på tvers av mindre kanaler, kontroll og dokumentasjon på eksponeringer og frekvens, trygg redaksjonell kontekst og ingen fare for verken annonseblokkering eller tradisjonell «adfraud». 

Annonser i en slik kontekst har 100% «share of voice» i avspillingsøyeblikket og konkurrerer ikke med for eksempel flere annonser på en nettside. Annonsene har derfor også svært høy gjennomlyttingsrate ("Listen through rate"), ofte godt over 95%.

Er du klar for neste generasjon lydannonsering?

Kontakt oss gjerne for å lære mer.

P4 App i lomma
Foto: P4